השפה האנגלית היא כבר הרבה מעבר ל”עוד שפה זרה שלומדים בבית ספר”, אלא היא הכלי החשוב ביותר לקידום, הן באקדמיה והן בחיים המקצועיים. אבל כיום אנו עדיין רואים ישראלים רבים מאוד שחשים רתיעה משימוש בשפה, בדיבור חופשי ואף בקריאה ו/או בכתיבה, דבר המהווה פעמים רבות מכשול משמעותי בקידום האישי והמקצועי שלהם. מירי וייסלר מומחית לתחום לימדה אותנו דברים חדשים.
היות והכל מתחיל במפגש הראשון של הילדים עם השפה, היה נכון להתחיל בנקודת הממשק הזו ולהבין מה קורה בעולם החינוך של ילדנו, והאם משהו השתנה, כדי שלילדים שלנו יהיה הרבה יותר קל מאיתנו בעתיד המקצועי והאקדמי שלהם.
כדי לענות על השאלה פנינו למירי וייסלר, בעלת המרכז הלימודי “אנגלית בכיף”, בו היא משמשת גם כמורה לאנגלית וגם כמאבחנת דידקטית, ומשתמשת גם בשיטה ‘בחינת סטאטוס’, שפותחה על ידה שתתן לנו קצת מידע על המצב כיום ומה ניתן לעשות.
מירי וייסלר, מורה לאנגלית ומאבחנת דידקטית ואמא ל-4 ילדים. שאחד מהם בעל קושי בקשב וריכוז דבר שהניע אותה להתעמק בתחום לקויות הלמידה בכלל ובלימודי האנגלית בפרט.
מירי, ילידת חיפה, בת בכורה בין 3 בנות. שהוריה הכירו בחשיבות הלימודים בכלל ולימודי האנגלית בפרט, היות ולגישתם “אנגלית היא שפה שלומדים לחיים”. לכן הקפידו בנוסף, ללימודים בבית הספר לתגבר כבר מגיל צעיר באמצעות מורה מקצועית, שהאמינה בהקניית שפה על ידי יצירת סקרנות והנעה לשאול וללמוד, דרך שגרמה לה להתאהב בשפה. כתוצאה, מירי רכשה ביטחון עצמי ותחושת מסוגלות, או כמו שהיא אומרת “אני מוקירה לה תודה בכל יום, בזכותה אני מי שהנני כיום מבחינה מקצועית. את מה שהיא העניקה לי אני כיום מבקשת להעניק לתלמידיי.
לאחר סיום השירות הצבאי, סיימה תואר ראשון במדעי המדינה, והמשיכה לתואר השני בניהול מערכות חינוך באוניברסיטת חיפה, שם גם הוציאה תעודת הוראה כמורה במקצועות מדעי החברה בחטיבת ביניים ותיכון.
לאחר נישואיה עברה לגור באזור השרון (קדימה צורן), שבו מצאה את ביתה כבר למעלה מ-20 שנה. ואף לימדה מדעי חברה בחטיבת ביניים.
הסבה להוראת השפה האנגלית, הגיעה ממקור לא צפוי. לפני כ-18 שנה במסגרת עבודה בגן ילדים פיתחה לראשונה תכנית המבוססת על שיטה חווייתית ללימוד אנגלית לגיל הרך, הנלמדת באמצעות חוג אנגלית לגני ילדים. תוכנית זו קיימת ומתבצעת בגנים רבים גם כיום. ההצלחה של התוכנית והצמא הגדול לשפה האנגלית הביאה אותה לחקור וללמוד את תכניות הלימוד בגילאי ביה”ס היסודי וחטיבת הביניים. מה כלול בהם ומה לא וכן לחקור ספרות מקצועית בנושא הוראת אנגלית לגיל הרך. בעקבותיו, הקימה מרכז לימודי ששמו ברוח השיטה “אנגלית בכיף”. במרכז זה לימדה גם במסגרת חוגים לרכישת תשתיות בסיס וגם תלמידים שזקוקים לאסטרטגיות למידה באנגלית. כלומר גם תלמידים “נורמטיביים” הזקוקים רק לשיפור וחיזוק, לאחר מכן, פיתחה שיטה לעבודה גם עם תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעת קשב בגילאים שונים.
הקו המוביל אותה לאורך דרכה המקצועית הוא התייחסות בלעדית לרצונו ולצרכיו של התלמיד. היות והניסיון מראה, כי ילד שפנוי ללמידה ומעוניין להשקיע יתקדם. היות ותלמידים שמגיעים מהסיבות הלא נכונות (הורים /מורים שהכריחו) לא פנויים רגשית באמת להצליח, ואלה אכן תמיד חזרו בהמשך כשהיו בשלים ופתוחים ללמידה ואז גם הצליחו בגדול. העבודה עם תלמידים מאותגרים רבים, גרמה לה לחפש אפיק נוסף שבו תוכל לסייע להם. ולכן התמחתה גם באבחון דידקטי בסמינר לוינסקי, הכולל גם הוראה מתקנת בקריאה, כתיבה וחשבון לגן-כיתה י”ב.
כמאבחנת פיתחה שיטה ייחודית לאיבחון מהיר שקראה לו “אבחון סטטוס“. האבחון מתבצע כשיעור בו היא בוחנת את רמת השליטה של הילד בקטגוריות של: תשתיות הבסיס, אוצר המילים והידע הדקדוקי של הילד. ולפיו קובעת את רמתו באחת משלוש דרגות. אבחון זה מתאים לילדים בכיתות ג’ עד ט’. האבחון מוכר ומתקבל כיום כתכנית עבודה לכל מורה ונותן מידע מהימן מהו הידע הנרכש של הילד, ובמרכז הלמודי בניהולה, משמש ככלי ראשוני לכל תלמיד חדש שמתקבל.
בעקבות אבחוני הסטטוס הרבים שערכה, זיהתה שלוש תופעות שחזרו ונשנו כמעט אצל כל הילדים מגילאי יסודי ועד חטיבה. הראשונה לקות בסיסית משמעותית בתשתיות הבסיס של השפה האנגלית. התופעה השניה שעלתה, היא זיהוי חלקי בלבד של צירופי האותיות מתוך 44 אפשרויות קיימות, והתופעה השלישית היא אי דיוק עד עיוות של צלילי אותיות הניקוד.
המסקנה אליה הגיעה בעקבות זיהוי התופעות היתה, כי הטווח הנרחב בו התופעות מופיעות, הן מבחינה גילאית (גילאי ד’ עד ט’) והן מבחינות אחרות כמו (רקע סוציו כלכלי, כישורים אישיים, תמיכה מבית ועוד) מצביעה על לקונה שמקורה בחוסר המובנה בתכנית הלימודים הקיימת בשפה האנגלית בעיקר ללומדי ראשית שפה (כיתות ג’-ד’ ברוב הארץ).
מסקנה זו, בשילוב הצורך ליצר פתרון שיתאים הן לחינוך הרגיל והן לילדים בעלי לקויות למידה מסוגים שונים (אליהם נחשפה גם מבית, כאשר בנה אובחן כלוקה בהפרעת קשב), הביאה אותה לחבור אל לריסה מונסטרסקי, מאבחנת דינאמית מטעם מכון פוירשטיין ומרצה בינ”ל, אשר שפת האם שלה אנגלית, ואחריה כתיבה של כ-20 ספרי לימוד להוראת השפה, וביחד הגו רעיון למוצר, שיאפשר לילדים גישה ידידותית, חוויתית בעלת נראות אחרת לחומר הדידקטי.
התוצר הסופי היה סדרה בת ארבע ערכות FUNGLISH. ערכה מותאמת רמה, המשלבת אפליקציה חדשנית שבאמצעותה הילד שומע ולומד להגות נכון את צירופי האותיות, ואת צלילי אותיות הניקוד, עם ערכת משחקים הכוללת ספרונים קלילים וקצרים ומשחקים המאפשרים לילדים ללמוד בדרך של משחק, תוך יצירת אינטראקציה עם חברים או ההורים בזמן הלמידה. הערכות הוכרו כפטנט ישראלי ונמצאות כרגע בשלבי הכרה כפטנט בינלאומי.
הערכה הראשונה מתוך הארבע יצאה לפני כשנה, והיא מתמקדת ברכישת הבסיס לשפה במטרה לגרום לילד לרכוש בשיטה ייחודית בארץ (ובעולם) את ידיעת הקרוא וכתוב בשפה האנגלית בצורה מובנית וחווייתית, בשילוב משחקים ואפליקציה לשמיעת הגייה מדויקת של המילים. בימים אלה אנו עומדים להשיק את הערכה השניה, שהיא והערכות שיבואו אחריה, יתנו מענה להיכרות חווייתית ואיכותית של כל צירופי האותיות בשפה על מנת להביא את הילדים להבנת נקרא ברמה טובה.
אלפי הערכות שנמכרו בתוך שנה, והמשובים הנהדרים אותם הן מקבלות, מלמדים כי הערכה מצליחה, אף מעבר לציפיות וחלק ניכר מההורים אף דיווחו, שכעת זוהי שעת האיכות שלהם עם הילד ואפילו ויתרו על שיעורים פרטיים באנגלית בזכותה – כך שבפועל הם גם חוסכים כסף – והרבה!
החזון שלה לעתיד, טוענת מירי ומדגישה כי היא רואה בו גם שליחות, הוא לגרום לילדים בגילאי 7-10, הנמצאים בראשית הקניית השפה לאהוב את השפה האנגלית, לחקור אותה מתוך סקרנות, גם אם הם בעלי לקויות למידה כאלה ואחרות ולהביא באמצעות ערכות FUNGLISH. את הידיעה כי ניתן ללמוד אחרת, וכך לעצור את “מגיפת” השיעורים הפרטיים שכל הורה מכיר שילדיו מגיעים לכיתות ה ומעלה.