Site icon מקומונט גבעת שמואל

חשיפה דרמטית: סוכל ניסיון איראני להתנקש באישיות ציבורית בישראל – שני תושבי רמת גן נעצרו

במבצע סיכול משותף ומורכב של השב”כ ויחידת להב 433, נחשפה רשת מודיעין איראנית אשר פעלה בתוך גבולות ישראל כדי לגייס אזרחים ישראלים למשימות טרור מסוכנות. במסגרת חקירת הרשת, נעצרו שני תושבי רמת גן, ולדיסלב ויקטורסון בן ה-30 ובת זוגו אנה ברנשטיין בת ה-18, שנחשפו כמי שהיו בקשר ישיר עם גורם מודיעיני איראני ופעלו עבורו בביצוע משימות שונות – חלקן מסכנות חיים – תוך קבלת תשלום של אלפי דולרים.

בחודש שעבר נחשף כי הרמטכ”ל לשעבר בוגי יעלון היה יעד לניסיון חיסול איראני. צילום: עדינה ולמן

החשד המרכזי שעליו נשענת החקירה מראה כי כבר מחודש אוגוסט השנה, החל ויקטורסון בקשר עם גורם איראני שהזדהה בשם “Mari Hossi” ברשתות החברתיות, תוך שימוש בשפה העברית. במסגרת הקשר, קיבל ויקטורסון הנחיות ברורות לבצע משימות שכללו ריסוס כתובות גרפיטי, תליית כרוזים, הטמנת כספים ואף הצתות רכבים באזור פארק הירקון. התשלום בעבור הפעולות האלו הגיע לכדי 5,000 דולר, כשבהמשך המשימות הלכו והחמירו, והכולל הצעות לביצוע התנקשות אישית, חבלה בתשתיות ואף חיסול של אישיות בכירה בישראל.

בנוסף למשימות הראשוניות, ולדיסלב פעל להשגת אמצעי לחימה מתקדמים, כולל רובה צלפים, אקדחים ורימונים, תוך מגעים ישירים עם הגורם האיראני שמולו עמד בקשר. בשלב זה, אף גייס את בת זוגו אנה ברנשטיין ושיתף אותה בחלק מהמשימות, כולל סיוע בחבלה בתשתיות.

לאורך חקירת השב”כ, התברר כי ולדיסלב אף ניסה לגייס דרי רחוב למשימות טרור נוספות, כולל צילום מפגינים במהלך ההפגנות האחרונות ברחבי הארץ – צעד שהדגיש את התחכום והנחישות של הגורם האיראני להחדיר גורמים מטעמו למערך ביטחוני ופוליטי רגיש בישראל.

החקירה הצליחה לחשוף לא רק את הפעילות הישירה של ולדיסלב וברנשטיין, אלא גם את השיטה הרחבה שבה השתמשו גורמי מודיעין איראנים כדי לפתות אזרחים תמימים לבצע משימות אלו באמצעות פלטפורמות חברתיות דוגמת אינסטגרם, פייסבוק ווואטסאפ, והכול תמורת כסף קל. בחלק מהמקרים, ישראלים הבינו את הסכנה וסירבו לשתף פעולה, ואף דיווחו לגורמי הביטחון על הפניות החשודות שקיבלו.

כתבי אישום חמורים הוגשו היום כנגד המעורבים בגין עבירות ביטחוניות, לרבות תכנון פיגועים חמורים ופגיעה בביטחון המדינה. גורם בכיר בשב”כ מסר: “פעילות כזו מציפה שוב את הסיכון הגדול שבפנינו – הניסיונות של איראן לגייס גורמים בישראל ולבצע פיגועים מסוכנים כאן. כל פעולה כזו שמסוכלת מחזקת את הביטחון שלנו”.

האירוע הזה מצטרף לשורת ניסיונות סיכול של גיוסים איראניים שהתגלו במהלך השנים האחרונות, בהם גויסו אזרחים ישראלים תמימים למשימות טרור בשיטת “הצעת עבודה” דרך הרשתות החברתיות. מערכת הביטחון מדגישה כי על הציבור להיות ערני לכל פניה חשודה ולדווח מידית לגורמים הרלוונטיים על כל ניסיון גיוס כזה.