אחד הדברים המורכבים ביותר עבור בני הגיל השלישי הוא השימוש בכלים טכנולוגיים באופן כללי ובטלפון החכם בפרט. במטרה לצמצם את הפער הדיגיטלי – הקהילה התומכת בגבעת שמואל המופעלת על ידי נטלי שירותי רפואה מקיימת סדנאות דיגיטליות עבור חברי הקהילה. המרצים הם אזרחים ותיקים בעצמם כאלה שעסקו בהייטק או בעלי אוריינטציה דיגיטאלית. “לנו יש הרבה יותר סבלנות, אנחנו מדברים בגובה העיניים”, מסביר שמוליק דביר אחד המרצים.
ההתקדמות הדיגיטלית והפיתוחים הטכנולוגיים מקלים על החיים של כולנו. אך עבור האזרחים הוותיקים מדובר באתגר של ממש ולעיתים הם מעדיפים לוותר ולא לנסות בשל החשש שהם יתקשו מאוד בלמידה ויחוו תסכול.
בקהילה התומכת המופעלת על ידי נטלי שירותי רפואה בשיתוף עם המחלקה לאזרח הוותיק ומשפחתו באגף הרווחה בעיריית גבעת שמואל החליטו שדווקא אחרי שנת הקורונה שלא מעט מהתקשורת הייתה באמצעות הטלפון החכם, יש להנגיש את הטלפון החכם לאזרחים הוותיקים ולצמצם את הפער הדיגיטלי שלהם.
בשיתוף עם מיזם “ותיקים למען ותיקים” – החלה לפעול בקהילה התומכת סדנה לשיפור היכולות הדיגיטליות של הקשישים שחברים בקהילה.
מה שמיוחד בפרויקט הזה הוא שמי שמעביר את השיעורים אלו קשישים בעלי אוריינטציה דיגיטלית שעוברים הסבה מקצועית ומלמדים את אלו שמתקשים. שירי מור אייזן, מייסדת המערך לאוריינות דיגיטלית במסגרת המיזם ותיקים למען ותיקים הסבירה: “במסגרת הפרויקט אנחנו נותנים מענה לשני אתגרים – קריירה לבני הגיל השלישי – וצמצום פער דיגיטלי למי שמתקשה”.
לדבריה “כשאדם מבוגר לומד מבן גילו זה משמעותי ואפקטיבי יותר”, המשיכה מור אייזן. “מעבר לזה בגלל גילם נוצר גם פן חברתי שמסייע רבות לבדידות שמאפיינת את הגיל השלישי וזה דבר משמעותי ביותר עבורם. זה ניצחון עבור כל הצדדים כי המדריך עושה משהו שקשור בשליחות חברתית וגם מתפרנס”.
“הסדנא הדיגיטאלית מורכבת משלושה מפגשים של המיזם ‘ותיקים למען ותיקים’ שנועד להנגיש לאזרחים הוותיקים שחברים בקהילה ידע בעולם הדיגיטאלי ושימוש בטלפון החכם שלהם. הסדנא הועברה על ידי אזרחים וותיקים אחרים ובמסגרתה למדו לשנות את תצוגת הטלפון וליצור קשר עם בני משפחתם.” מסבירה לבנה המפעילה החברתית של עיריית גבעת שמואל. ומוסיפה “הסדנא הייתה מוצלחת ויוצאת מן הכלל, המשתתפים היו מרוצים ושמחו שהם יכולים לשלוח תמונות לנכדים ולהרגיש מחוברים אליהם יותר”.
לאה לנדר בת 82, ניצולת שואה שעלתה לארץ מפולין לקחה חלק בסדנא הדיגיטאלית יצאה ממנה נרגשת לחלוטין ומספרת: “אני יודעת להפעיל את הטלפון בצורה בסיסית אבל בסדנא למדתי דברים חדשים שחבל שלא ידעתי לפני כן, אנשי הצוות שהעבירו את המפגש היו מקסימים והסבירו את הכול עם מלא סבלנות וחן שפשוט כל כך שמחתי ונהניתי להגיע.”
שמוליק דביר בן ה-65 עבד 46 שנה בהייטק ולפני שנה יצא לגמלאות. בעקבות סיום עבודתו בתחום ההייטק הוא עבר הסבה והחל לעסוק בנושא של הדרכת מבוגרים בדיגיטל. לדבריו מה שמיוחד בפרויקט הזה זו העובדה שאזרחים ותיקים מלמדים ותיקים: “לנו יש הרבה יותר סבלנות, אנחנו מדברים בגובה העיניים. אותו ותיק שעובר הדרכה לא מתבייש להגיד שהוא אינו מבין. אנחנו מלמדים אותם להיות עצמאיים ופחות תלויים בילדים ובנכדים. אחרי כל הדרכה כזו אנחנו מקבלים פידבקים חיוביים ואני רואה את החבר’ה יוצאים מהשיעור עם אור בעיניים”.
תוכניות “קהילות תומכות לאזרחים ותיקים” בגבעת שמואל פועלת בשיתוף המחלקה לאזרח הוותיק ומשפחתו באגף הרווחה בעיריית גבעת שמואל בעיריית גבעת שמואל ומופעלת על-ידי נטלי שירותי רפואה.
במסגרת השירותים, מסופק סל שירותים מגוון שנועד לתת מענה לצרכים שונים של מבוגרים אשר מעדיפים להמשיך לגור בביתם בביטחון תוך שמירה על עצמאותם, פרטיותם ואיכות חייהם, בתוך כך חיבור ללחצן מצוקה ושירותים רפואיים 24 שעות ביממה, פעילויות חברתיות שבועיות, פעילויות העשרה, סיוע בתחזוקת הבית ועוד.