Site icon מקומונט גבעת שמואל

באילו מקרים כדאי לקבלן לבצע העלאת סיווג?

קבלנים שמופיעים בפנקס הקבלנים של משרד הבינוי והשיכון נהנים מכמה וכמה יתרונות משמעותיים. כדי למקסם את התועלת, יש מצבים שבהם כדאי להעלות את הסיווג הקבלני. בכתבה זו תמצאו מידע מפורט בנושא: למה סיווג גבוה יותר משדרג את הקריירה? מתי אפשר להעלות את הסיווג? איך עושים זאת נכון? ועוד.

צילום: ThisisEngineering on Unsplash

איך העלאת הסיווג משדרגת את מצבו של הקבלן?

כל הקבלנים הנכללים בפנקס של משרד הבינוי והשיכון מסווגים ל-5 רמות. הרמה ההתחלתית היא 1 והרמה הגבוהה ביותר האפשרית היא 5. בענף השיפוצים ישנה גם רמה ק’, שהיא זו ההתחלתית עוד לפני סיווג 1. העלאת הסיווג משדרגת את היכולת של הקבלן למצות את הפוטנציאל בשתי דרכים: קודם כל, מיתוג. אמנם עצם ההופעה בפנקס הקבלנים מייצרת רושם חיובי של איש מקצוע מנוסה, אמין ורציני, אבל מעבר לכך, ככל שהסיווג גבוה יותר, כך הקבלן נתפש באופן טבעי כעוד יותר מומחה בתחום.

שנית, ככל שהסיווג של הקבלן גבוה יותר, כך הוא מוסמך לבצע פרויקטים בהיקפים גדולים יותר. למשל, בענף השיפוצים קבלן עם סיווג 1 יכול לקחת על עצמו עבודות בסכום של עד 1,863,000 ש”ח, ואילו קבלן בעל סיווג 3 יכול לבצע פרויקטים של עד 7,459,000 ש”ח. קבלן בתחום עבודות עפר וחציבה עם הסיווג ההתחלתי 1 רשאי לבצע עבודות של עד כ-3 מיליון ש”ח, ואילו סיווג 2 בקטגוריה זו כבר מקנה זכות לביצוע עבודות בסכום כפול. בענף הבנייה הרף הוא לא בסכום כסף אלא במטרים רבועים: קבלן עם סיווג 1 רשאי לבצע עבודות של עד 2,000 מ”ר, בעוד קבלן בעל סיווג 4 יכול להשלים גם פרויקטים בהיקף של 10,000 מ”ר. בכל הענפים סיווג 5 מאפשר לבצע כל עבודה שהיא, ללא מגבלה.

בהתאם המסקנה ברורה: לכל קבלן שיכול להעלות את הסיווג כדאי לעשות זאת.

באילו מקרים ניתן לבצע העלאת סיווג?

בקשה להעלאת סיווג ניתן להגיש אחת לשנה. הקריטריון הוא השלמת עבודות בהיקף משמעותי מספיק בהתאם לסיווג הקיים. יש 2 דרכים אפשריות להעלות את הסיווג: דרך אחת היא לבצע עבודה בהיקף של 70% או יותר מהמקסימום האפשרי. כך למשל קבלן שיפוצים עם סיווג 1, שכאמור יכול לבצע עבודות בסכום של עד 1,863,000 ש”ח, יידרש להציג הוכחה לעבודה בהיקף של 1,304,100 ש”ח ומעלה.

הדרך השנייה היא ביצוע שני פרויקטים, כשכל אחד מהם הוא בהיקף של 40% או יותר מהמקסימום, וביחד שניהם מהווים לפחות 100% מהמקסימום. בדרך זו נדרשת חפיפה של לפחות 50% מבחינת זמן ביצוע כל פרויקט.

בכל מקרה מומלץ להיעזר באנשי מקצוע מנוסים בתחום. חברת G.A.M גלאור מספקת שירותי רישום קבלנים והעלאת סיווג בכל ענפי הפעילות על בסיס ניסיון רחב ויושרה מלאה.